La educación de emociones básicas en niños y niñas de dos años
En l'article La educación de emociones básicas en niños y niñas de dos años, Lozano, J. i Vélez, E. presenten el seu projecte d'innovació a través del qual han volgut mostrar com identifiquen i expressen els sentiments i les emocions infants de dos anys, tot analitzant la seva influència en relació a la millora de les seves habilitats socials.
El joc ha estat la base de la seva proposta i ha servit com a mediador en el desenvolupament emocional i social, doncs com bé diuen, durant els primers anys aquest ocupa un lloc molt important en els nens i nenes ja que potencia la interacció amb els seus iguals, afavoreix l'interès pel que fan els seus companys, ajuda a expressar i comprendre les emocions al mateix temps que respecta el propi ritme d'aprenentatge i el nivell maduratiu de cada infant.
Així doncs, en el seu article, els autors ensenyen com porten a la pràctica el seu projecte i com l'avaluen, tot arribant la conclusió que és possible educar els sentiments a l'aula de manera lúdica.
Sandra Coto Bernal
Vinculando la teoría con la práctica: Las emociones en Educación Infantil
Mónica Silvina Martínez Viscio, mestra d'Educació Infantil, davant les seves inquietuds per treballar les emocions amb els seus alumnes, es va formar en l'àmbit de l'Educació Emocional. Arran d'això, en el seu article del Portal d'Intel·ligència Emocional, ens explica i ens ofereix algunes pautes per desenvolupar les habilitats emocionals en els nens i nenes més petits.
Així doncs, en primer lloc, parla sobre com establir i introduir les emocions dins dels hàbits i les rutines de l'aula i, seguidament, ens presenta el Racó de les emocions, un espai propi dins l'aula on els infants aprenen a identificar les seves emocions mitjançant activitats específiques dins dels eixos de la consciència d'un mateix, de l'autoregulació, la motivació, el reconeixement dels altres i l'empatia i les habilitats socials.
Trobo
molt interessant que una mestra d'Educació Infantil expliqui la seva
experiència dins l'aula sobre el treball de les emocions ja que és de
gran ajuda i serveix d'exemple pels altres mestres per a treballar el
camp emocional amb els petits, aspecte força difícil de fer si no es té
una bona formació sobre aquest àmbit.
Sandra Coto Bernal
Les cares de les emocions
Les cares de les emocions
és un joc de targetes que convida als estudiants a representar diverses
emocions. Totes les persones sentim emocions, i podem reaccionar de
diverses maneres en funció de la situació en la que ens trobem. És per
això que és important aprendre a reconèixer el que sentim per així poder
expressar i mostrar les nostres emocions. A més, d'aquesta manera la
gent que ens envolta ens podrà comprendre millor i saber quan i com
ajudar-nos.
Aquest joc va dirigit a alumnes de cicle inicial i mitjà i té una durada d'uns 50 minuts, aproximadament.
Els passos a seguir per al desenvolupament del joc són els següents:
- Per
començar, es tracta de motivar a l'alumne per a participar a
l'activitat. Se'ls pot explicar que els humans sentim emocions en tot
moment i que és important conèixer-les per entendre'ns millor a
nosaltres mateixos i als altres (5 minuts).
- Els
infants s'asseuen en un cercle i enmig d'aquest es posen, de cara al
terra, les targetes que contenen les cares amb les emocions dibuixades.
Es demana que cada alumne n'agafi una i pensi en l'emoció que hi ha
representada (5 minuts).
- Es
demana a alguns dels alumnes que intentin simular l'expressió que fan
amb la seva cara quan senten aquella emoció, per tal que els seus
companys la puguin endevinar. En aquest moment es pot potenciar la
reflexió dels infants mitjançant preguntes com les que es mostren a
continuació: Quina cara reflexa el teu company?, Quins trets t'ho fan
pensar?, Has sentit mai aquesta emoció? Quan?,... (15 minuts).
- Un
cop treballades totes les emocions, els infants hauran de dibuixar en
un full en blanc una màscara que representi l'emoció que senten ells en
aquell moment. Quan acabin, es poden passejar per la sala per tal de
mostrar aquestes als companys (20 minuts).
- Per acabar, es fa una reflexió conjunta amb tot el grup-classe (5 minuts).
Sílvia Ferrer Bassa
Les cares de les emocions
és un joc de targetes que convida als estudiants a representar diverses
emocions. Totes les persones sentim emocions, i podem reaccionar de
diverses maneres en funció de la situació en la que ens trobem. És per
això que és important aprendre a reconèixer el que sentim per així poder
expressar i mostrar les nostres emocions. A més, d'aquesta manera la
gent que ens envolta ens podrà comprendre millor i saber quan i com
ajudar-nos.
Aquest joc va dirigit a alumnes de cicle inicial i mitjà i té una durada d'uns 50 minuts, aproximadament.
Els passos a seguir per al desenvolupament del joc són els següents:
Aquest joc va dirigit a alumnes de cicle inicial i mitjà i té una durada d'uns 50 minuts, aproximadament.
Els passos a seguir per al desenvolupament del joc són els següents:
- Per començar, es tracta de motivar a l'alumne per a participar a l'activitat. Se'ls pot explicar que els humans sentim emocions en tot moment i que és important conèixer-les per entendre'ns millor a nosaltres mateixos i als altres (5 minuts).
- Els infants s'asseuen en un cercle i enmig d'aquest es posen, de cara al terra, les targetes que contenen les cares amb les emocions dibuixades. Es demana que cada alumne n'agafi una i pensi en l'emoció que hi ha representada (5 minuts).
- Es demana a alguns dels alumnes que intentin simular l'expressió que fan amb la seva cara quan senten aquella emoció, per tal que els seus companys la puguin endevinar. En aquest moment es pot potenciar la reflexió dels infants mitjançant preguntes com les que es mostren a continuació: Quina cara reflexa el teu company?, Quins trets t'ho fan pensar?, Has sentit mai aquesta emoció? Quan?,... (15 minuts).
- Un cop treballades totes les emocions, els infants hauran de dibuixar en un full en blanc una màscara que representi l'emoció que senten ells en aquell moment. Quan acabin, es poden passejar per la sala per tal de mostrar aquestes als companys (20 minuts).
- Per acabar, es fa una reflexió conjunta amb tot el grup-classe (5 minuts).
Sílvia Ferrer Bassa
Memory de les emocions
El Memory de les emocions permet treballar el coneixement de les emocions i la intel·ligència emocional amb els infants.
El joc consisteix en tres tipus de plantilles que permeten crear les targetes per a jugar: plantilles amb el revers de les targetes, plantilles de cares amb expressions i plantilles amb paraules.
Un cop tinguem totes les targetes preparades, podem començar a jugar. Podem practicar dos tipus de joc diferents.
El
primer consisteix en què es col·loquen totes les targetes de cara al
terra i, aixecant-les una a una, s'ha d'aconseguir relacionar una cara
amb la paraula corresponent que la descriu. Si al girar dos targetes
s'aconsegueix fer una parella, pot continuar jugant el mateix jugador.
En cas contrari, si apareixen dues cartes desaparellades, es passa el
torn al següent jugador.
El
segon joc tracta de teatralitzar. Es col·loquen totes les targetes de
cara al terra i un jugador n'agafa una. Aquest ha d'intentar representar
l'emoció que apareix dibuixada a la carta per tal que els altres
jugadors l'endevinin.
Sílvia Ferrer Bassa
El joc consisteix en tres tipus de plantilles que permeten crear les targetes per a jugar: plantilles amb el revers de les targetes, plantilles de cares amb expressions i plantilles amb paraules.
Un cop tinguem totes les targetes preparades, podem començar a jugar. Podem practicar dos tipus de joc diferents.
El primer consisteix en què es col·loquen totes les targetes de cara al terra i, aixecant-les una a una, s'ha d'aconseguir relacionar una cara amb la paraula corresponent que la descriu. Si al girar dos targetes s'aconsegueix fer una parella, pot continuar jugant el mateix jugador. En cas contrari, si apareixen dues cartes desaparellades, es passa el torn al següent jugador.
El segon joc tracta de teatralitzar. Es col·loquen totes les targetes de cara al terra i un jugador n'agafa una. Aquest ha d'intentar representar l'emoció que apareix dibuixada a la carta per tal que els altres jugadors l'endevinin.
Sílvia Ferrer Bassa
Com em sento?
De vegades treballar les emocions amb els infants i, sobretot amb els més petits de forma senzilla i allunyant-nos de l'abstracció d'aquestes, no resulta gens fàcil. No obstant, navegant per diferents blocs he trobat una proposta original per introduir les emocions en els infants d'educació infantil en el bloc DianaEducació.
A partir d'unes fotografies penjades a l'aula sobre diferents personatges amb diferents emocions, es tracta que els infants col·loquin el seu nom a sota de cada imatge, amb el dibuix que correspongui amb el seu estat d'ànim en aquell moment. A partir d'aquí es poden treballar les emocions fent reflexionar una mica als alumnes: Com et sents ara? Enfadat? I com és que et sents enfadat? Que t'ha passat alguna cosa?...D'aquesta manera es dóna peu a reflexions i converses amb els més petits en les quals aquests descriuen les seves emocions, el què els hi ha fet sentir-se així, etc.
Són moltes les possibilitats d'activitats que podem fer amb recursos infinits amb els infants, només cal imaginació i ganes!
Claudia Corvillo Almansa
La capsa dels petons
Una proposta molt interessant per treballar el tema de les emocions i dels sentiments a l’aula és la de La capsa dels petons que apareix al bloc Fer de Mestres. Tal i com se’ns diu, a més de les situacions espontànies que succeeixen a l’escola en relació a les emocions i als sentiments es necessari programar activitats per a l’Educació Emocional.
La capsa dels petons és un bon recurs que facilita el
reconeixement, l’expressió i l’acceptació dels sentiments propis i els dels
altres i crea un ambient d’afecte i alegria.
En primer lloc, es pot introduir La capsa dels petons de la següent manera: En rotllana, es tracta d’explicar
un dels molts contes que parlen de petons que es poden acompanyar amb el suport
de titelles, imatges,... Alguns dels contes poden
ser: La provisió dels petons de la Zea
de Michel Gay; Mare, de quin color són
els petons? d’Elisenda Queralt i Carla Pott; Quina col·lecció de petons! de Marta Romera o Petons perduts de Carlota Valls i Andra Zayas. Els personatges i
les històries d’aquests contes fan que es creï un ambient relaxat i afectuós.
Una de les coses que es pot fer és convidar als alumnes a que es facin un petó
fort, un de suau, un de volador, etc.
Per tal que no s’escapin els petons es pot mostrar la
capsa (que ja s’haurà fet anteriorment) i es podrà explicar que en ella es
guardaran tots els petons per anar-ne a buscar sempre que se’n necessitin.
Una altra activitat que es pot fer a continuació és que a
partir d’una nota als pares cada infant porti un pintallavis i després de
pintar-se’ls es tracta que en una cartolina blanca estampin el seu petó i
després escriguin el seu nom.
Un cop s’hagi fet això, es pot demanar als infants que els
posin a la capsa que es deixarà a l’aula i d’aquesta manera, cada cop que un
alumne estigui trist o nerviós...podrà agafar un petó i animar-se.
Aquesta proposta és una bona manera de reconèixer també als infants; a
aquells que es senten més incòmodes davant de l'expressió de les emocions, als que interactuen més...i crear entre
tots un ambient afectuós i d’alegria.
Claudia Corvillo Almansa
Fer de mestres
La següent
activitat que es proposa és oferir als infants una sèrie de targetes de colors
diferents. La/el mestre els plantejaria la següent afirmació: penseu una emoció que vàrem treballar a la
sessió següent i escolliu una targeta del color que us sembli que representa
aquella emoció i, després i podeu dibuixar la cara corresponent. Tot seguit, l'autora del bloc ens planteja fer un mosaic amb totes les targetes de cada nen i nena.
Per últim, la
darrera sessió per treballar els colors de les emocions amb infants d’infantil,
ens proposa fer-ho per mitjà del conte El
monstre de colors de l’Anna Llenas.
Ana Pons Coll
Em sento...
El blog Em sento..., ens proposa un recull d’activitats, classificades per temes, tot utilitzant les TIC.
El primer bloc d’activitats
és per treballar les emocions i les sensacions mitjançant la música. La sessió
que ens ofereix té l‘objectiu que els infants relacionin una emoció amb una
música determinada.
El segon bloc es
planteja treballar les emocions i les sensacions a partir de la nostra cara.
Les dues activitats que se’ns proposa són les següents. La primera consisteix a
utilitzar un joc que permet canviar el rostre de la cara per expressar les
emocions que vulguin. I la segona activitat es tracta de què els infants es
facin fotos de la seva cara, de primer pla, amb ajuda dels pares. Després, les descarregaran a l’ordinador
i les retocaran amb un programa.
El següent bloc
que ens proposen és per treballar la identificació de les emocions i les sensacions
a través dels personatges dels contes. En aquest cas, han escollit dos contes
que tracten dues emocions diferents, aquests són La vaca paca i El gegant egoista.
El penúltim bloc
consisteix en els colors, concretament, què ens fan sentir els colors. Aquesta
activitat tracta d’observar diferents quadres de pintors coneguts amb l’objectiu
que els nens i nenes identifiquin els diferents colors que utilitzen depenent
de l’estació de l’any representin. Tot aquest procés d’observació i
identificació serà per mitjà d’una conversa. Després, per tal que siguin ells
mateixos els creadors de les obres, faran un dibuix per representar l’alegria i
la tristesa amb el programa KidPix.
L’últim bloc
presenta un Jclic de les emocions i
les sensacions. Concretament, el bloc es titula “podem jugar amb les emocions”.
Ana Pons Coll
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada